رسیدگی هیات نظارت به موارد 'عدم اجرای قانون اساسی' در ایران
نوشته شده توسط : brezzers
سایت ریاست جمهوری

اطلاعیه هیات نظارت بر قانون اساسی در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر شده است

هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام آمادگی کرد که "به گزارش های آحاد مردم در خصوص عدم اجرای هر یک از اصول قانون اساسی" رسیدگی کند.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، دوشنبه ۸ فروردین (۲۷ مارس) اطلاعیه ای از این هیات را منتشر کرده که در آن، از "کلیه حقوقدانان ، وکلا و قضات دادگستری" دعوت شده است پیشنهادهای خود را در مورد اجرای "تمامی اصول قانون اساسی" ارائه کنند.

این فراخوان در شرایطی منتشر شده که شورای نگهبان قانون اساسی ایران، با فعالیت نظارتی هیات نظارت بر قانون اساسی مخالفت کرده است.

این هیات ۶ سال پس از انحلال آن، در بهمن ماه گذشته و در پی اقدام محمود احمدی نژاد به انتصاب محمدعلی حجازی به عنوان دبیر هیات نظارت بر قانون اساسی، فعالیت خود را از سر گرفت.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، دو هفته پیش نسبت به اقدام رئیس جمهور در این زمینه واکنش تندی نشان داد و گفت که "مسئولان عالی نظام" نیز با فعالیت هیات نظارت بر قانون اساسی مخالفند.

آقای لاریجانی افزود که نظارت این هیات بر عملکرد نهادهای دیگر کشور، بر خلاف قانون اساسی است و مسئولان قوه قضائیه به بازرسان و اعضای آن اجازه ورود به دستگاه قضایی را نخواهند داد.

"زمانی برداشت بنده این بود که نیازی به وجود این هیات نیست، اما امروز به این نتیجه رسیده‌ام که وجود چنین هیاتی بسیار بسیار مورد نیاز و لازم است"

محمود احمدی نژاد

رئیس قوه قضائیه، با اشاره به سابقه بحث تشکیل هیات نظارت بر قانون اساسی در گذشته، یادآوری کرد که روسای جمهور سابق کشور نیز درصدد "توسعه اصل ۱۱۳ قانون اساسی" بوده اند.

در اصل ۱۱۳ قانون اساسی آمده است: "پس از مقام رهبری، رئیس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد."

بر مبنای همین اصل بود که "هیات پیگیری و نظارت بر اجرای قانون اساسی"، در سال ۱۳۷۶ و در زمان ریاست جمهوی سید محمد خاتمی تشکیل شد. هرچند بعد از تاسیس هیات، در عمل دستگاه های حکومتی زیر نظر آیت الله خامنه ای و به ویژه قوه قضائیه و شورای نگهبان، آن را به رسمیت نشناختند.

با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، فعالیت هیات نظارت رسما متوقف شد و سخنگوی دولت جدید، در سال ۱۳۸۴ اعلام کرد که دولت آقای احمدی نژاد برای اجرای قانون اساسی نیازی به این هیات ندارد.

"صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، گفت که 'مسئولان عالی نظام' با فعالیت هیات نظارت بر قانون اساسی مخالفند"

با این حال، آقای احمدی نژاد به تازگی در این تصمیم تجدید نظرکرد و حدود یک ماه پیش گفت: "زمانی برداشت بنده این بود که نیازی به وجود این هیات نیست، اما امروز به این نتیجه رسیده‌ام که وجود چنین هیاتی بسیار بسیار مورد نیاز و لازم است."

به عقیده برخی ناظران، اختلافات میان رئیس دولت نهم و رهبر ایران در یک سال اخیر، احتمالا بر تصمیم محمود احمدی نژاد به احیای هیات نظارت بر قانون اساسی تاثیر داشته است.





:: برچسب‌ها: د , کریسمس ,
:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: